Internet

Winnen met linkbuilding strategie

posted by Mark June 27, 2022

Jouw bedrijf positioneren boven andere concurrerende bedrijven in jouw sector is (zeker) een van de belangrijkste doelstellingen als je op internet aanwezig bent. En nog beter: als eerste uitkomen in Google en andere zoekmachines, toch? Het is dan ook een uitgemaakte zaak dat “linkbuilding” en “SEO” twee van die termen zijn die altijd verschijnen elke keer dat je zoekt naar hoe je op de eerste plaats van de zoekmachine moet verschijnen.

SEO positionering
SEO-positionering omvat inderdaad een reeks technieken die de zichtbaarheid van een bepaalde webpagina in Google helpen verbeteren. En daarvoor moet je enkele honderden factoren optimaliseren, maar een hoofdrol is weggelegd voor linkbuilding.

Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is de off-page SEO-strategie die bestaat uit het verkrijgen van kwaliteits- en autoriteitslinks van externe webpagina’s. Deze links staan ​​bekend als “backlinks”. Dankzij hen begrijpt Google dat al die URL’s van jouw website die door die externe bronnen aan jouw domein zijn gekoppeld, relevant zijn. Het is dan wanneer het, toegevoegd aan andere SEO-factoren, je zal kunnen stijgen op de pagina met zoekresultaten, omdat je website zal worden beschouwd als een autoriteit of “betrouwbare bron van informatie”.

Betekent dit dat elke link je ten goede zal komen?
Vanwege verschillende niet-aanbevolen technieken, heeft Google in de loop der jaren de backlinks gedifferentieerd in termen van verschillende factoren. Eén daarvan is dat als ze niet gerelateerd zijn aan het thema van jouw webpagina, zeker als ze afkomstig zijn van bestrafte domeinen, het mogelijk is dat jouw pagina een boete krijgt. Je kunt je dus voorstellen dat bij linkbuilding niet alles opgaat.

Dofollow link
Om te weten hoe links u zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden in een linkbuilding strategie, is het beter dat je begint met te weten hoe de verschillende links werken. Het bijzondere van dit type link is dat het de autoriteit van de ene pagina naar de andere overdraagt. In meer technische zin wordt het gebruikt om Google aan te geven de link te volgen, omdat het een kwaliteitspagina is of gerelateerde inhoud heeft die het lezen waard is.  

Nofollow-link
Nofollow-links moeten worden geïdentificeerd om zich als zodanig te gedragen. Net als in het vorige geval zullen ze ook naar een pagina verwijzen. Het geeft Google echter aan dat het de link niet mag volgen: dat het geen autoriteit mag overbrengen. Door het web geen autoriteit te geven, kun je je in theorie voorstellen dat ze je niet helpen om de positionering te stimuleren, maar dat is niet precies het geval. Ze kunnen je helpen meer dan één boete te vermijden en vooral om de balans tussen de soorten verkregen backlinks in evenwicht te brengen. Het kan worden gebruikt in een portal waar je de informatie in een artikel moet uitbreiden, maar zonder relevantie voor de concurrentie. Zo win je met linkbuilding strategie doordat je de inhoud van het web verbeterd.

Misschien ook interessant

Leave a Comment