Uncategorized

Waaraan moet een goede huisstijl in Nijmegen voldoen?

posted by Mark December 14, 2021

Een huisstijl zorgt ervoor dat klanten jouw merk gaan herkenning omdat het consistent dezelfde stijl weergeeft. Vraag je je af wat een huisstijl nou precies is, hoe je zoiets ontwerpt en waar het precies aan moet voldoen om effectief een doel te bereiken? Lees dan hieronder verder over het ontwerpen van een huisstijl in Nijmegen.

Wat is een huisstijl

Een huisstijl wordt door een bedrijf (vaak in samenwerking met een professional) gekozen. Door een bewuste presentatie stijl kunnen bepaalde vormen, kleuren of teksten een positieve associatie oproepen bij een klant die ervoor zorgen dat jouw merk herkend wordt. Een huisstijl is een vorm van marketing, omdat bedrijven zich op een bepaalde manier aan de klant presenteren. Deze huisstijl kan terug komen op het gebouw, de website maar ook in advertenties of online marketing. Bepaalde stijlelementen zorgen voor een representatie van het bedrijf, die samen de huisstijl vormen. Maar waar moet een goede huisstijl nou aan voldoen?

Huisstijl laten ontwerpen in Nijmegen

Om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten jouw merk gaan herkennen, moet een huisstijl voldoen aan een bepaald karakter. Ondanks dat dit natuurlijk heel erg veel uiteenlopende factoren kan beslaan, zijn de volgende onmisbaar. Allereerst draait het om kleur. Denk hierbij bijvoorbeeld aan IKEA, die altijd herkenbaar is aan het blauw en geel. Zie jij iemand met een blauw met gele tas, dan kan dit je (onbewust) aan IKEA laten denken. Daarnaast is het belangrijk om een passend logo te hebben in je huisstijl. Staat jouw merk voor stoer, strak, modern, dan moet het logo hierbij passen om de juiste associatie op te wekken. Typografie kan hier ook een rol in spelen. Een merk voor schattige babykleren zoekt naar een heel ander type logo en lettertype dan bijvoorbeeld een whisky merk. Hierop volgend is de slogan. Deze moet kort en bondig samenvatten waar jouw bedrijf voor staat. Te kort kan voor onduidelijkheid zorgen, maar een te lange slagzin zorgt juist voor desinteresse. Als laatste is het belangrijk om consistent en consequent te zijn met de huisstijl. Je wilt dat klanten dit gaan herkennen, misschien zelfs wel onbewust jouw huisstijl herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de Mediamarkt of Macdonalds. Als er ergens een groot rood bord staat met zwarte belettering, denken mensen al snel aan de Mediamarkt, anderzijds een grote gele letter associëren mensen al gauw met Macdonalds.

Misschien ook interessant

Leave a Comment